راهنمای خرید میکروفون های یقه‌ ای با کیفیت و خوش قیمت

راهنمای خرید میکروفن یقه ای ارزان و با کیفیت
5/5 - (3 امتیاز)

میکروفون یقه ای برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تهیه و خرید آن برای بسیاری از افرادی که با شبکه‌های اجتماعی و گوشی موبایل و لپ‌تاپ سر و کار دارند، لازم است. یکی از راه‌های ارتباط گرفتن با انسان‌های دیگر در فضای مجازی، ارتباط صوتی است و در چنین رابطه‌ای، نیاز به یک میکروفن با کیفیت که صدا را به خوبی منتقل کند، لازم و حیاتی است. یکی از انواع میکروفون، میکروفن یقه‌ای است. در این راهنمای خرید قصد داریم به بررسی کامل نحوه انتخاب و تهیه میکروفون های یقه‌ای بپردازیم.

فهرست مطالب

تاریخچه استفاده عمومی از میکروفون در ایران

تا دو یا سه دهه‌ی پیش، میکروفون تنها برای استودیوهای رادیویی و تلویزیونی و به طور کلی کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شد و عموم مردم از آن استفاده نمی‌کردند. تنها امکان برای ضبط صدا، استفاده از دستگاه ضبط صوت و نوار کاست بود که البته بعضی از دستگاه‌های پخش نوار کاست، امکان ضبط صدا را نداشتند! در هر صورت، هیچ گزینه‌ی دیگری پیش روی مردم عادی وجود نداشت و کسی هم به فکر خرید میکروفون نبود.

حتی زمانی که کامپیوترهای شخصی به بازار آمدند تا مدت‌ها استفاده از میکروفون رایج نبود. با تصور این روزها به آن دوران نگاه نکنید! امروز تمام گوشی‌ها و حتی لپ‌تاپ‌ها میکروفن داخلی دارند؛ اما آن سال‌ها برای ضبط صدا بایستی جداگانه میکروفون را خریداری می‌کردید و به کامپیوتر متصل می‌کردید. چیزی که چندان مرسوم نبود و کاربرد زیادی نداشت. چون هنوز ارتباطات اینترنتی گسترده شکل نگرفته بود و استفاده از میکروفون رومیزی برای کامپیوتر تنها می‌توانست برای ضبط صدای شخصی استفاده شود.

اما با رشد و رواج اینترنت و خصوصاً چت روم‌های یاهومسنجر در اوایل دهه‌ی هشتاد، کم کم استفاده از میکروفون زیاد شد. از طرفی در همان سال‌ها هدفون‌ها که برای گوش دادن به موسیقی استفاده می‌شدند، به میکروفون مجهز شدند و استفاده از هدست در کامپیوتر به امری عادی و رایج بدل شد. البته کیفیت صدای اغلب میکروفون‌ها (چه به صورت هدست و چه آزاد و رومیزی) قابل توجه نبود. می‌شد از آنها برای کارهای معمولی استفاده کرد؛ ولی چیزی مثل ضبط پادکست که امروزه انجام می‌شود با بسیاری از آن میکروفون‌ها قابل انجام نبود.

داستان استفاده از میکروفون یقه ای

ماجرای بالا به نوعی برای میکروفن های یقه‌ای یا گردنی نیز تکرار شده است. در ابتدا تا دهه‌ها فقط کارهای حرفه‌ای در حد صدا و سیما و استودیویی از میکروفون یقه‌ای استفاده می‌کردند. استفاده از این میکروفون‌ها به دهه ۳۰ میلادی قرن بیستم برمی‌گردد. در آن زمان، میکروفون‌های یقه‌ای مانند آویزی بر دور گردن سخنران انداخته می‌شدند و به همین دلیل در زبان انگلیسی به‌عنوان Lavalier شناخته می‌شوند. این نام در زبان انگلیسی برگرفته از نام یک نوع گردن‌آویز خاص است که توسط Louise de la Vallière، یکی از اعضای دربار لویی چهاردهم استفاده می‌شد.

اما در دهه‌ی 2000 میلادی و خصوصاً در دهه‌ی 10 قرن حاضر، با رشد سرعت اینترنت و رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی و پیام رسان‌ها و… بسیاری از صاحبان سایت‌ها و بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا و یوتیوبرها و استریمرها نیاز داشتند از میکروفن یقه ای برای کار خود استفاده کنند. بنابراین امروز دیگر خرید میکروفون یقه‌ای امری بی‌اثر و بی‌ثمر و بی‌کاربرد محسوب نمی‌شود و یکی از گزینه‌های پیش روی بسیاری از فعالان فضای مجازی است.

پیشنهاد: بهترین لپ تاپ های ASUS تا 30 میلیون تومان

راهنمای استفاده از میکروفون یقه ای

میکروفن یقه ای چیست؟

در راهنمای خرید اینترنتی میکروفون یقه ای اولین کار لازم، توضیح درباره‌ی خود این ابزار بود؛ اما در ابتدا تاریخچه و مطالب عمومی‌تر را توضیح دادیم. در انگلیسی به میکروفونی که توسط گیره به لباس می‌چسبد، میکروفون گیره‌ای (Clip-On Microphone) یا میکروفون یقه‌ای (Collar Microphone) گفته می‌شود. در فارسی ما به این نوع ابزار ضبط صدا، میکروفون یقه‌ای یا گردنی می‌گوییم. به این معنی که معمولاً گیره یا کلیپسی دارد که آن را به یقه‌ی لباس یا نزدیک آن متصل می‌کنیم تا هم میکروفون به دهان فرد گوینده نزدیک باشد و هم از جای خود تکان نخورد و صدا با کیفیت و میزان بلندی یکسان ضبط شود. در کل این نوع میکروفون‌ها نام‌های مختلفی مانند میکروفون گردنی، میکروفون کلیپسی، میکروفن گیره‌ای، میکروفون مینیاتوری، میکروفن برگردان، میکروفون لاوالیر و… دارند.

قابلیت حذف نویزها، حذف صداهای اضافه، صدای شفاف و ضبط مناسب صدا از مواردی هستند که اهمیت بسیار زیادی در انتخاب یک میکروفون خوب دارند. تعداد کانال‌های ضبط صدا، فرکانس و حجم خروجی نیز اهمیت بالایی دارد و باید به آن‌ها توجه کنید.

چرا استفاده از میکروفون لازم است؟

لازمه‌ی موفقیت در یک کسب و کار اینترنتی، ارتباط قوی با مخاطب هدف است و ارتباط خوب، نیاز به ابزارهای قوی برای رساندن صدای کسب‌وکار به گوش مخاطب دارد. امروزه صرفاً فعالیت‌هایی که مربوط به صوت و موسیقی هستند، نیاز به ابزارهای ضبط و پخش صدا ندارند، بلکه تولید محتواهای صوتی و ویدئویی و ساخت فیلم­‌های تبلیغاتی و ویدئوهای آموزشی مبتکرانه به یکی از پردرآمدترین مشاغل در تمام زمینه‌ها تبدیل شده‌ و بسیاری از افراد برای عرضه‌ی خود مجبورند از این ابزارها استفاده کنند. در این رقابت شدید، باید هر کسی به دنبال ایجاد وجه تمایز باشد تا در میان دیگران جلوه کند. باید کار شما یک اثر حرفه‌ای و متفاوت و جذاب به نظر برسد و استفاده از میکروفن داخلی گوشی موبایل برای ضبط صدا کیفیت قابل قبولی را به شما نخواهد داد. پس باید ابزاری در اختیار داشته باشید تا کیفیت صوتی و بصری تولیدات شما را تضمین کند. بهره‌­گیری از یک میکروفون حرفه‌ای، به نوعی سرمایه‌گذاری روی استحکام رابطه‌ی شما با مخاطب‌تان است.

چرا از گوشی موبایل برای ضبط صدا استفاده نکنیم؟

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های تلفن همراه، میکروفون داخلی با کیفیتی دارند و گفت‌وگوی صوتی افراد در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی با میکروفون خود گوشی موبایل انجام می‌شود. در این بخش از راهنمای خرید سؤال پیش می‌آید که چه نیازی به استفاده از خرید میکروفون یقه ای وجود دارد و چرا از موبایل برای ضبط صدا استفاده نکنیم؟

پاسخ این است که استفاده از میکروفن داخلی موبایل برای کارهایی که قرار است ظاهری شکیل‌تر و حرفه‌ای‌تر داشته باشند، چندان مناسب نیست. معمولاً نمی‌شود موبایل را به دهان نزدیک کرد و با همان وضعیت یک پادکست با کیفیت و جذاب تولید کرد. چنین کاری همراه با بعضی اتفاقات ناخواسته خواهد بود. از زنگ خوردن گوشی موبایل تا ضبط صدای نوتیفیکیشن‌های احتمالی اسمارت فون تا خستگی دست هنگام نگه داشتن موبایل و عقب و جلو رفتن دست و در نتیجه کم و زیاد شدن صدای ضبط شده که در کیفیت نهایی کار اثر منفی می‌گذارد.

ضمن این‌که بسیاری از تولیدکنندگان محتوا در اینترنت، به صورت صوتی و تصویری توأمان فعالیت می‌کنند. تصور کنید شخصی جلوی دوربین حاضر شود و با گوشی موبایلی که به دهان خود نزدیک کرده است، صدای خود را ضبط کند! نمای مضحک و خنده داری است! به همین دلیل در چنین مواردی، استفاده از میکروفون یقه ای که با گیره‌ای به گوشه‌ی لباس سفت شود و نگرانی از جابه جایی و تکان خوردن آن نداشته باشیم و کیفیت صدای یکسانی را به ما تحویل بدهد، ضروری است.

بنابراین حتی اگر قصد دارید از گوشی موبایل به عنوان ضبط کننده صدا یا ضبط ویدئو استفاده کنید، بهتر است به صورت عکس زیر باشد. یعنی با میکروفون یقه‌ای صدا را دریافت کنید و اسمارت فون شما تنها عمل ذخیره کردن صدا را به عنوان رکوردر-Recorder انجام دهد.

ضبط صدا با میکروفون یقه ای با استفاده از گوشی تلفن همراه و موبایل

راهنمای نکات لازم برای خرید میکروفون یقه ای

میکروفون یقه ای را برای چه محلی و چه کاری می خواهید؟

خرید میکروفون یقه ای خوب و باکیفیت جزو دغدغه های افرادی است که قصد دارند صدای با کیفیتی در ضبط ویدیوها یا پادکست‌های خود داشته باشند. باید بدانیم هر میکروفونی برای کار خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال از یک میکروفون استودیویی نمی‌توان در محیطی که آکوستیک نیست استفاده کرد و خرید چنین میکروفونی برای استفاده در منزل یا محل کار، امر بیهوده‌ای است.

اگر شناخت کافی از میکروفون‌ها نداشته باشید، در خرید یک میکروفون پرکاربرد به مشکل بر می‌خورید. چرا که میکروفون‌های گران قیمتی وجود دارند که ممکن است تصور کنید با خرید آن‌ها به نیاز خود پاسخ می‌دهید؛ در صورتی که برای استفاده‌ی مد نظر شما می‌شد با میکروفون بسیار ارزان‌تر همان نتیجه را به دست آورد. (در انتهای یک صفحه پرفروش‌ترین میکروفون یقه‌ای چند سال اخیر را معرفی کرده‌ایم که معمولاً کار بسیاری از افراد را پاسخ می‌دهد و نیازی به خرید میکروفن یقه ای دیگر نیست.)

آیا میکروفون با گوشی موبایل سازگاری دارد؟

اگر قرار است رکوردر شما گوشی موبایل‌تان باشد و صدا توسط نرم افزار گوشی ضبط شود، باید حتماً به این توجه داشته باشید که آیا میکروفون یقه‌ای که قصد خرید آن را دارید با گوشی‌های موبایل سازگار هست یا خیر؟ اگر میکروفون باسیم است، آیا کابل aux برای اتصال به گوشی موبایل از طریق درگاه 3.5 میلی متری دارد؟ اگر میکروفن یقه‌ای بدون سیم است، آیا از طریق بلوتوث کار می‌کند تا ارتباطات رادیویی؟ اگر با استفاده از بلوتوث قابلیت اتصال دارد، پس می‌شود گوشی موبایل را به آن متصل کرد.

میزان حساسیت میکروفون یقه ای

پیش از خرید یک میکروفون یقه ای باید به میزان حساسیت آن توجه داشته باشید. میکروفون بسیار حساس جزئیات زیادی را ضبط می‌کند؛ جزئیاتی که شاید برخی از آن‌ها را دوست نداشته باشید و از نظر شما نویز محسوب شوند. پس حساسیت بالا در میکروفون، شاید همیشه خوب نباشد. در یک محیط پر سر و صدا میکروفونی با حساسیت متوسط مناسب‌تر است. میزان حساسیت با واحد دسی‌بل اندازه گیری می‌شود.

نسبت سیگنال به نویز

نسبت سیگنال به نویز (SNR) یکی از مهم ترین ویژگی‌های موجود در یک میکروفون یقه ای است. این نسبت با میزان کیفیت صدا رابطه‌ی مستقیم دارد. به صورتی که هر چه نسبت سیگنال به نویز بیش‌تر باشد، میزان کیفیت آن نیز بیش‌تر است. این قابلیت تضمین می‌کند که صدای ضبط شده توسط میکروفون، واضح و بدون نویز پس زمینه باشد.

نسبت سیگنال به نویز (SNR) را با معیار دسی بل اندازه گیری می‌کنند. نسبتی که بیش‌تر از 1:1 باشد، نشان دهنده‌ی وجود میزان بیش‌تری از سیگنال در برابر نویز است. میزان بالاتر از 20 درصد نسبتاً خوب و میزان بالاتر از 30 دسی‌بل، بسیار مناسب ارزیابی می‌شود.

میکروفون کاندنسر یا خازنی

میکروفون خازنی که به آن میکروفون کاندنسر هم می‌گویند، در میکروفون‌های استودیویی، یقه‌ای، دستی، شات گان و میکروفون داخلی موبایل، استفاده می‌شود. میکروفون کاندنسر، مقاومت بیشتری نسبت به میکروفون ریبون و حساسیت بیشتری نسبت به میکروفون داینامیک دارد. این میکروفون برخلاف میکروفن‌ داینامیک، برای عملکرد به برق نیاز دارد و انرژی خود را از منبع تغذیه جداگانه (مانند باتری یا برق فانتوم) دریافت می‌کند.

پیشنهاد: اسپیکر بلوتوث ضد آب قدرتمند JBL مدل Flip 6

فرکانس پاسخ گویی در میکروفن یقه‌ای

ویژگی قابل توجه دیگر در راهنمای خرید میکروفون یقه ای، فرکانس پاسخ‌گویی است. فرکانس پاسخ گویی یا Frequently Response نشانگر میزان واحد خروجی یک سیستم در پاسخ به یک محرک مشخص است. فرکانس پاسخ با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. یک میکروفن با دامنه پاسخ فرکانسی حدود 80Hz تا 15KHz می‌تواند انتخاب مناسبی برای صدای یک خواننده باشد. با این حال برای دریافت صدای سازهای زهی و طبلی، ‌باید به دنبال یک میکروفن با دامنه فرکانس آغازی پایین‌تر یعنی حدود 50Hz بود.

گستره دینامیکی

گستره دینامیکی یا Dynamic Range به معنی بالاترین سطح تحمل یک میکروفون است. اگر صدا از این گستره دینامیکی فراتر رود، با خراشیدگی صدا یا Distortion روبه‌رو خواهید شد. اگر این گستره دینامیکی پایین باشد، توانایی میکروفون برای ثبت صداهای بلند کمتر خواهد بود. هر چه گستره دینامیکی یک میکروفون بیشتر باشد یعنی صدای ضبط شده از وضوح بالاتری برخوردار است. اهمیت محدوده داینامیک برای خوانندگانی که صدای بلندتری دارند بیشتر است.

الگوی قطبی در میکروفون های یقه ای

میکروفون‌ها بر اساس الگوهای قطبی مختلفی ساخته و طراحی می‌شوند. الگوی قطبی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی فنی هر میکروفنی دانست. این خصیصه، میزان حساسیت میکروفن نسبت به جهت‌های مختلف را بیان می‌کند. به عبارت ساده‌تر نشان می‌دهد میکروفون از کدام جهت صدا را بهتر دریافت می‌کند. مثلاً بعضی میکروفن‌ها تک جهته هستند و در صورتی که پشت آن‌ها صحبت کنید صدای شما ضبط نمی‌شود.

الگوی قطبی میکروفون‌ها نام‌های زیادی دارد. میکروفون­‌های یقه­‌ای یا گردنی معمولاً صدا را به صورت ۳۶۰ درجه و از همه­ جهات دریافت می‌­کنند، اما نه در شعاع زیاد. به عبارتی از الگوی قطبی Omnidirectional تبعیت می‌کنند. به دلیل این‌که میکروفون ممکن است روی یقه­ لباس، روسری بانوان یا هر جای دیگری نصب گردد و منبع صدا همواره مشخصاً در زاویه­‌ی یکسانی قرار ندارد.

دیاگرام الگوی قطبی در میکروفون های یقه ای و غیره

درگاه یا پورت اتصال در میکروفن های یقه ای

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید میکروفون یقه ای مطرح می‌شود، نوع درگاه یا پورت اتصال آن به سایر دستگاه‌ها است. چند نوع درگاه اتصال برای میکروفن ها وجود دارد:

  • درگاه 3.5 میلی متری: این پورت برای اتصال کابل aux به کار برده می‌شود و بسیاری از دستگاه‌های صوتی از این درگاه استفاده می‌کنند.
  • درگاه USB
  • درگاه Lightning: میکروفون­‌هایی که درگاه ارتباطی Lightning دارند، آسان­‌تر و بدون نیاز به رابط به دستگاه­‌های شرکت اپل Apple وصل می­‌شوند.
  • درگاه های تخصصی TA4F، TA3F، XLR و Mini-XLR که بیشتر در دستگاه‌های حرفه‌ای‌تر استفاده می‌شوند. گرچه امروزه سعی می‌شود از پورت‌ها و کانکتورهای عمومی‌تر مثل یواس‌بی و… استفاده شود تا ارتباط با آن‌ها راحت‌تر باشد.

نکته: بهتر است از کابل مخصوص هر درگاه استفاده کنید و اگر در این حین از مبدل استفاده کنید، امکان کاهش کیفیت صدا یا ایجاد نویز در آن وجود دارد.

کاربرد میکروفون های یقه ای

میکروفون های یقه ای بیشتر برای ضبط ویدیوهای آموزشی، وبینار، خبرنگاری، ضبط صدا برای ویدیوهایی که در کلاس‌ها گرفته می‌شود و انجام مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. میکروفون یقه‌ای برای انواع گوشی موبایل، لپ تاپ (کامپیوتر)، دوربین‌های فیلمبرداری به منظور تهیه خبر یا در کنفرانس‌های مختلف و در جاهای دیگر به صورت کاربردی و حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

از میکروفون های یقه ای برای ضبط پادکست‌های یک نفره نیز استفاده می‌شود. این در صورتی است که بخواهید در هزینه‌ها صرفه جویی کنید و سراغ خرید میکروفون‌های استودیویی برای ضبط پادکست نروید. میکروفون‌های یقه ای چون حساسیت بسیار بالایی ندارند، برای خوانندگی حرفه‌ای چندان مناسب نیستند؛ اما در سایر موارد می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

همچنین از میکروفون یقه ای می‌توان برای سخنرانی و ارائه‌ی بهتر در سمینارها و همایش‌ها و کنفرانس‌ها و تدریس نیز استفاده کرد. به جای این‌که یک دست سخنران مشغول به گرفتن میکروفون باشد، می‌تواند هر دو دست خود را آزاد کند و از میکروفون یقه‌ای (خصوصاً از نوع بی‌سیم) استفاده کند.

کاربرد بعدی این نوع میکروفن‌ها در صحنه‌ی نمایش یا تئاتر است. معمولاً در تئاتر افرادی که در صندلی‌های انتهایی نشسته‌اند صدای بازیگران را به خوبی نمی‌شوند؛ همین موضوع سبب می‌شود بازیگران مجبور باشند بیش از حد بلند حرف بزنند و با یک بازی اغراق شده و غیرطبیعی مواجه باشیم. استفاده از میکروفن یقه‌ای بی سیم این مشکل را حل می‌کند.

دسته بندی انواع میکروفون بر اساس کاربرد

دسته‌­ای از میکروفون­‌ها با هدف استفاده در دستگاه‌­های ارتباطی، همچون تلفن و بی­‌سیم برای انتقال صدا طراحی و ساخته می­‌شوند. بخشی از میکروفون‌ها (مثل هدست‌ها) برای ارتباطات مجازی و برقراری تماس‌ها و گفتگوهای اینترنتی استفاده می‌شوند. سایر میکروفون­‌ها نیز برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌­گیرند و محتواهای تولید شده با کمک آن‌ها، ممکن است برای تلویزیون، یوتیوب، پادکست، وب­سایت شخصی و پلتفرم‌­های دیگر استفاده شود.

نکات لازم برای خرید میکروفون های یقه ای

مزایای میکروفون های یقه ای

ثابت بودن و ضبط صدای یکنواخت

یکی از بهترین مزیت‌های قابل اشاره در این راهنمای خرید میکروفون های یقه ای، ثابت بودن میکروفن روی لباس است. این نوع میکروفون‌ها را با گیره به یقه‌ی لباس متصل می‌کنند و به این ترتیب میکروفون تا انتهای ضبط از جای خود تکان نخواهد خورد. پس صدا از ابتدا تا پایان به صورت یکنواخت ضبط خواهد شد و شنونده را اذیت نخواهد کرد.

آزادی گوینده و مجری

نکته‌ی بعدی آزادی بیش‌تر برای گوینده است. فرد با استفاده از این میکروفون‌ها نیازی به در دست گرفتن میکروفون نخواهد داشت و آزادانه می‌تواند به ارائه‌ی جذاب خود فکر کند و از دستانش برای تأثیرگذاری و تفهیم مطالب به بیننده کمک بگیرد. ضمن این‌که همین آزاد بودن دست‌ها، از خستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

مخفی بودن میکروفون از دید بیننده

مزیت بعدی، مخفی بودن آن است. میکروفون یقه ای به قدر کوچک است که معمولاً بیننده به آن توجهی نمی‌کند. مطمئناً بسیاری از ویدئوهایی که قبلاً دیده‌ایم حتی متوجه نشده‌ایم که فرد جلوی دوربین از میکروفون یقه‌ای استفاده کرده است. میکروفون های باسیم را از زیر لباس رد می‌کنند و میکروفون یقه‌ای بی‌سیم نیز به طور پیش فرض پنهان و مخفی است و تنها بخش کوچک میکروفون که به لباس متصل شده آشکار است که معمولاً به آن توجهی نمی‌شود.

تنوع استفاده در دستگاه های مختلف

بسیاری از میکروفن های یقه ای امروزی، طوری ساخته شده‌اند که به آسانی بتوان از آن‌ها در گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و حتی دوربین‌های تصویربرداری دیجیتال استفاده کرد. همین محدود نبودن به یک دستگاه یا ابزار خاص از مزایای دیگر این میکروفون‌ها است.

کم حجم بودن، وزن کم و قابل حمل بودن

کم حجم و قابل حمل بودن نیز از مزیت های ویژه میکروفون های یقه ای است که در بعضی میکروفون‌های دیگر وجود ندارد. یک میکروفون یقه‌ای را حتی در جیب خود می‌توانید قرار دهید و جابه‌جا کنید! مطلب بعد وزن کم این نوع میکروفون‌ها است که استفاده از آن‌ها را آسان‌تر می‌کند و سبب خستگی نمی‌شود.

کاربری آسان

برای راه‌اندازی و ضبط یک برنامه برای تولید محتوا، صرفاً نیاز است تا میکروفن یقه‌ ای بی‌سیم روی لباس مجری و مهمان(ها) قرار گیرد. بنابراین وقت خاصی برای راه‌اندازی و پس از آن، جمع‌آوری وسایل در انتهای کار از افراد گرفته نمی‌شود. خصوصاً میکروفن‌هایی که به گوشی موبایل متصل می‌شوند به راحتی آماده‌ی ضبط می‌شوند و بدون انجام کار خاصی می‌توان ضبط را با آن‌ها شروع کرد.

امکان یافتن میکروفون ارزان قیمت با کیفیت

نکته‌ی آخر در بخش مزایای میکروفون یقه‌ای، این است که برای تهیه چنین میکروفنی نیاز به پرداخت هزینه‌ی زیاد نیست. مدل‌های ارزان قیمت این میکروفون با برندهای مشهور و اصل وجود دارند که می‌توانند کیفیت خوبی به شما بدهند.

پیشنهاد: راهنمای خرید قلم قرآنی هوشمند برای پخش خودکار صوت قرآن

معایب میکروفون های یقه ای

معمولاً در راهنمای خرید محصولات مختلف به معایب و ضعف‌ها نیز می‌پردازیم؛ یکی از معایب میکروفون های یقه ای این است که شارژ باطری آن‌ها ممکن است زود تمام شود و برای کارهای طولانی مدت باید مجدد باطری آن‌ها شارژ شود. از دیگر معایب بعضی از میکروفون‌های یقه‌ای سیم کوتاه آن‌ها است که در بعضی از مواقع مشکل ساز می‌شود.

یکی دیگر از معایبی که در میکروفون‌های یقه ای دیده می‌شود عدم اتصال مستقیم به دستگاه‌های دیگر مثل موبایل و لپ تاپ است که برای اتصال نیاز به رابط دارند. البته تمام مواردی که عنوان شد در بعضی از میکروفون‌های یقه‌ای ارزان قیمت جزء معایب هستند. در سال‌های اخیر سعی شده تا این نقص‌ها در بسیاری از میکروفن‌های تولیدی برطرف یا کمرنگ شوند.

هنگام کار با میکروفون یقه‌ای باید در نظر داشته باشید اگر گوشه‌ی لباس (مثل کت یا روسری و شال و…) به میکروفون بخورد تولید صدای خش خش و بدی می‌کند که کیفیت صدا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین پس از نصب میکروفن باید حواستان باشد موقع درست کردن یقه‌ی لباس، دست‌تان به میکروفون و حوالی آن برخورد نکند.

با این حال در مدل­‌های حرفه‌­ای‌­تر، فناوری­‌های پیشرفته‌­ای برای کاهش نویز در نظر گرفته شده است. تا جایی که برخی از بهترین میکروفون‌های یقه‌­ای برای ضبط صدا یا فیلم، صدا را تا حدی واضح و در عین حال نرم، طبیعی و بی­‌نقص ضبط می­‌کنند که گویی صدا در استودیوی کاملاً عایق‌­بندی­‌شده ضبط شده است.

چگونه میکروفون یقه ای مناسب را انتخاب کنیم؟

انواع میکروفون های یقه ای

میکروفون های یقه ای به دو دسته بی سیم یا بلوتوثی و رادیویی و با سیم تقسیم می‌شوند:

معایب و مزایای میکروفن یقه ای با سیم

همان طور که اگر یک ماوس باسیم و بی‌سیم هم قیمت را با هم مقایسه کنیم، معمولاً ماوس باسیم کیفیت و دقت و قدرت بیش‌تری دارد؛ میکروفون یقه ای سیم دار نیز در مقایسه با یک نوع بی‌سیم هم قیمت آن، معمولاً با کیفیت‌تر است. بخشی از قیمت گجت‌های بلوتوث و بی‌سیم، صرف تجهیزات اتصال بدون سیم آن شده است؛ بنابراین دستگاه‌های بی سیم معمولاً گران‌تر هستند.

با این که سیم دار بودن میکروفون می‌تواند جزو معایب آن تلقی شود، اما از طرفی بعضی از میکروفون‌های یقه ای، سیم بسیار طولانی دارند و این سبب می‌شود بتوان با فاصله‌ی چند متری از مبدأ صدا کار ضبط را انجام داد و این عیب تا حدی پوشش داده می‌شود. اما به هر حال، سیم‌ها همیشه در دست و پا گیر می‌کنند و کاربران با دستگاه‌های بی‌سیم راحت‌تر هستند.

معایب و مزایای میکروفن یقه ای بی سیم

یکی از مهم‌ترین مزیت های میکروفون های یقه ای بی سیم، آزادی حرکت بر روی صحنه است. میکروفن های یقه ای بیسیم می‌توانند سریع‌تر راه اندازی شوند و همچنین به کم کردن تعداد کابل‌های میکروفن، پایه میکروفن و ابزارهای موجود در صحنه که باعث شلوغی می‌شوند، کمک می‌کند و سخنرانان، هنرمندان و مجریان به راحتی می‌توانند با استفاده از آن، بر روی صحنه حرکت کنند. بعضی از میکروفون های وایرلس قابلیت ضبط صدا روی مموری کارت را دارند که مزیت مهمی محسوب می‌شود.

از معایب میکروفون بی‌سیم این است که ممکن است باتری آن تمام شود و همیشه نیاز است شارژ باتری آن‌ها بررسی شود. همچنین این میکروفون‌ها تا محدوده‌ی خاصی امکان دریافت سیگنال از فرستنده‌ی خود را دارند و در صورتی که فاصله از حد معین بیش‌تر شود صدا دریافت و ضبط نخواهد شد و یا همراه با قطعی و نویز خواهد بود.

برای ارتباط بی‌سیم معمولاً از دو روش فرکانس‌های رادیویی (UHF و VHF) یا ارتباط بر بستر بلوتوث استفاده می‌شود. میکروفن یقه ای بلوتوثی نسبت به نوع رادیویی دارای بُرد محدود‌تری بوده و برای استفاده در استودیوهای کوچک مناسب‌تر است. اگر فقط یک گوینده دارید می‌توانید از انواع ساده‌تر که شامل یک فرستنده و یک گیرنده هستند استفاده کنید. در صورتی که ضبط صدا را به صورت مصاحبه یا بیشتر از یک گوینده انجام می‌دهید باید از میکروفن یقه ای بیسیم با دو فرستنده و یک گیرنده استفاده کنید.

از معایب میکروفون های بیسیم رادیویی این است که اگر سیگنال دیگری یا گوشی موبایلی به آنها نزدیک شود، دچار نویز و صداهای اضافه می‌شوند. ضمن این‌که کانال‌های رادیویی (فرکانس) آن‌ها محدود است و به همان تعداد می‌توان میکروفون به گیرنده‌ی آن‌ها متصل کرد.

میکروفون با سیم بخریم یا بیسیم؟

بستگی به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از میکروفن دارد. اگر قصد ندارید هنگام صحبت کردن حرکت کنید و صرفاً در یک جای ثابت مثل صندلی یا به صورت ایستاده‌ی ثابت، قرار است صحبت کنید، نیازی به خرید میکروفون بی سیم نیست. چرا که میکروفون‌های یقه‌ای بدون سیم بسیار گران‌تر هستند.

اگر می‌خواهید از یک میکروفون قوی‌تر (سیم دار) استفاده کنید ولی معایب سیم دار بودن و دست و پاگیر بودن آن را نداشته باشید، می‌توانید از ترفندهای دور زننده استفاده کنید! مثلاً میکروفون یقه ای را به گوشی موبایل یا ریکوردر وصل کنید و گوشی یا ضبط کننده را در جیب‌تان قرار دهید. به این ترتیب یک میکروفون یقه ای پرتابل و قابل حمل دارید! می‌توانید راه بروید و حرکت کنید و صحبت کنید. پس از اتمام کار، صدای ضبط شده را بر روی ویدئوی گرفته شده قرار دهید. (چنین کاری چیز عجیبی نیست. معمولاً در ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها صدا به صورت جداگانه ضبط می‌شود و بعد توسط صدا گذار و تدوین‌گر بر روی تصویر قرار داده می‌شود.)

راهنمای نکات لازم هنگام استفاده از میکروفون یقه ای

بهترین محل برای نصب میکروفون یقه‌­ای یا گردنی در فاصله­‌ی حدوداً 10 تا ۱۵ سانتی­متری دهان است. نزدیک‌تر یا دورتر از این میزان، صدای مطلوب را به گوینده یا مجری و گزارشگر نخواهد داد. توجه داشته باشید به گونه‌ای رفتار کنید که اطراف میکروفون، صدای دیگری تولید نشود. مثلاً اگر روی صندلی می‌نشینید، با دست به میز نزنید یا دقت کنید هنگام نشستن یا تغییر جا، جیر جیر صندلی‌تان را درنیاورید تا صداهای مزاحم در فایل صوتی نهایی ضبط نشود.

همان‌طور که در معایب این میکروفن‌ها اشاره کردیم به دلیل این‌که این گونه میکروفون‌ها به بدن متصل می‌شوند، ممکن است به صورت ناخواسته دست یا لباس ما به میکروفون برخورد کند و در این صورت صدای گوش خراشی تولید می‌شود که مطلوب نیست. پس به این مورد نیز توجه داشته باشید.

اگر از میکروفون یقه ای بی سیم استفاده می‌کنید به مدت زمان استفاده از آن و میزان شارژ باتری آن توجه کنید تا با رخدادهایی مثل اتمام شارژ باتری میکروفون در حین ضبط صدا مواجه نشوید. تمام شدن سریع باطری در زمان اجرای همایش و سمینار می‌تواند یک مشکل بسیار بزرگ باشد. همراه داشتن یک باتری آماده به کار نیز می‌تواند خیال شما را از اتفاقات بد احتمالی راحت کند.

پیش از ضبط اصلی یا استفاده از میکروفون برای کاری که قصد دارید، حتماً یک تست ضبط صدا انجام دهید تا مطمئن شوید همه چیز به خوبی کار می‌کند. در ضمن استفاده از بادگیر میکروفون به ضبط بهتر صدا کمک می‌کند.

زمانی که از میکروفون استفاده نمی‌کنید، آن را در معرض دما، رطوبت و گرد و خاک قرار ندهید. همچنین برای جلوگیری از تجمع کثیفی و گرد و غبار، هر چند مدت یک بار آن را با دستمال نرم و خشک تمیز کنید.

بهترین مارک و برند میکروفون های یقه ای

برندهای مشهور در زمینه تولید و عرضه میکروفون یقه ای عبارت‌اند از: بویا (BOYA)، سونی (SONY)، مکا (Meka)، شور (Shure)، رود (Rode)، پی وی سیستم (PV System)، جی.تی.آر (JTR)، آدیو-تکنیکا (Audio-Technica)، ای کی جی (AKG)، سنهایزر (Sennheiser)، آهوجا (AHUJA)، اینوی (Yinwei)، دایناپرو (Dynapro)، کامیکا (Comica) و…

فروش اینترنتی میکروفون یقه ای بی سیم

سوالات متداول در راهنمای خرید میکروفون های یقه ای

میکروفون های یقه ای دقیقاً به چه دردی می خورند؟

از میکروفون های یقه ای با توجه به کیفیت شان می‌توان برای ضبط صدا در ویدیوهای آموزشی، پادکست، اجرای زنده (روی صحنه)، مصاحبه‌های خیابانی و… استفاده کرد.

آیا میکروفون های یقه ای به موبایل و لپ تاپ وصل می شوند؟

اکثر میکروفون های یقه ای قابلیت اتصال مستقیم به دستگاه های هوشمند مثل موبایل و دوربین فیلم برداری را دارند. بعضی از آن‌ها نیز با فیش رابط قابل اتصال هستند. بسیاری از میکروفون‌های یقه‌ای به‌صورت اختصاصی جهت اتصال به تلفن‌های همراه و دیگر دستگاه‌های قابل حمل طراحی شده‌اند. برخی از این محصولات از یک کانکتور ۳٫۵ میلی‌متری TRRS برای اتصال به جک هدفون تلفن‌های همراه برخوردارند و برخی دیگر به‌صورت دیجیتال و از طریق پورت USB و لایتنینگ به این دستگاه‌ها متصل می‌شوند.

نویز صدای ضبط شده با میکروفون یقه ای را چطور برطرف کنیم؟

هر چه کیفیت ساخت میکروفون بالاتر باشد، میزان نویز در صدایی که توسط آن ضبط می­‌گردد، کمتر است. در واقع میکروفون صداهای اضافی محیط را به طور خودکار حذف می‌­کند و کیفیت صدای نهایی بالاتر می‌­رود. معمولاً با استفاده از اپلیکیشن‌های ضبط صدا روی گوشی، نویزی روی صدا قرار نمی‌گیرد؛ اما در حالت کلی با استفاده از نرم افزارهای ویرایش صدا مثل Adobe Audition و… می‌توان نویز صدا را تا حدی برطرف کرد.

مهم‌­ترین مزیت میکروفون یقه‌­ای چیست؟

کوچک و سبک بودن، امکان حمل و نصب و کاربری آسان در هر جایی که لازم باشد، به منظور راحتی و حفظ انعطاف حین اجرای برنامه، اصلی­‌ترین مزیت این میکروفون‌­ها است.

میکروفون­‌های یقه‌­ای نیاز به منبع تغذیه دارند؟

میکروفون‌­های یقه‌­ای بی‌ سیم معمولاً باتری­‌های لیتیوم یونی قابل شارژ دارند و میکروفون­‌های سیم‌­دار نیز تنها در برخی مدل­‌ها و درحالت Camera نیاز به باتری ساعتی دارند و بسیاری از آن‌ها نیاز به باتری ندارند.

کدام میکروفون‌های یقه‌ای قابلیت اتصال به دوربین‌های DSLR را دارند؟

بسیاری از میکروفون‌های یقه‌ای قابلیت اتصال به دوربین‌های DSLR را دارند؛ اما پیش از خرید میکروفون، باید از نوع سوکت ورودی دوربین خود مطمئن شوید. اکثر دوربین‌های DSLR از جک ۳٫۵ میلی‌متری به‌عنوان ورودی میکروفون بهره می‌برند و در نتیجه، باید میکروفونی با این کانکتور تهیه کنید. میکروفون‌های یقه‌ای دارای کانکتور ۳٫۵ میلی‌متری، نیاز به یک منبع تغذیه جداگانه دارند که این مسئله را می‌توان با تهیه باتری‌های مخصوص برطرف کرد.

سوالات متداول درباره استفاده از میکروفون یقه ای سیم دار و بی سیم

پرفروش ترین میکروفون یقه ای چند سال اخیر

میکروفون های یقه ای در سه سطح کاربری آماتوری، متوسط و پیشرفته عرضه می‌شوند تا کاربران بر حسب نوع کار و میزان حساسیت مورد نیاز در آن حوزه به انتخاب یک نمونه بپردازند. اما شرکت بویا با ارائه میکروفون‌های قوی و با کیفیت ولی با قیمت مناسب، تقسیم بندی‌ها را در هم ریخت و چند سال پیش با ارائه میکروفون یقه ای سیم دار Boya BY-M1 گزینه‌ای را پیش روی مشتریان خود قرار داد که انتخاب نکردنش سخت باشد! این میکروفون با وجود کیفیت خوبی که ارائه کرد، جزو ارزان قیمت ترین میکروفون ها محسوب می‌شود. بنابراین چند سال است در صدر فروش میکروفون‌های یقه‌ای دیده می‌شود و همچنان تولید و عرضه‌ی آن ادامه دارد.

پیشنهاد می‌شود به جای خرید یک میکروفن بسیار حرفه‌ای که شاید به کار شما هم نیاید، خرید میکروفن یقه ای برند بویا را امتحان کنید. این میکروفون کیفیت مورد نظرتان را تأمین می‌کند بدون این‌که هزینه‌ی گزافی روی دست شما بگذارد. البته از آن‌جایی که نسخه‌های کپی دسته چندم این برند نیز در سطح بازار موجود است، توصیه می‌شود قبل از خرید میکروفن بویا با جست‌وجو در گوگل ترفندهایی را یاد بگیرید تا جنس جعلی به اسم میکروفن بویا را خریداری نکنید یا این‌که از فروشگاه معتبری مثل دیجی کالا خرید خود را انجام دهید.

خرید پرفروش ترین میکروفن یقه ای (بویا مدل BY-M1)

لینک خرید اینترنتی میکروفون یقه ای بویا ام وان

میکروفون Boya مدل BY-M1 جزو اولین میکروفون‌های با کیفیت و البته ارزان قیمتی بود که قابلیت اتصال با دستگاه‌های مختلف از گوشی موبایل گرفته تا لپ تاپ و کامپیوتر و دوربین دیجیتال را فراهم کرد. سیم طولانی آن (6 متر) نیز از نکاتی بود که توجه مشتریان را به خود جلب می‌کرد.

اگر این میکروفون را به گوشی موبایل متصل کنید، نیازی به باتری ندارد، اما در صورت استفاده از ضبط برای دوربین دیجیتال، باید باتری ساعتی در آن قرار دهید. البته معمولاً هنگام خرید، باتری ساعتی توسط شرکت بویا در میکروفون قرار داده می‌شود.

کیفیت ضبط صدا با این میکروفون با بسیاری از میکروفون های گران قیمت چند میلیونی برابری می‌کند و به صورتی است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند صرفاً با همین میکروفون کار خود را به انجام برسانند و میکروفون دیگری تهیه نکنند.

5/5 - (3 امتیاز)